Marketing AfiliatMarketing

Marketing afiliat în România – Trenduri și previziuni pentru 2024

Încă de la începutul său, în jurul anului 2009 și până în acum, marketing-ul afiliat în România a trecut printr-o serie de schimbări. De la clasicele articole pe blog, în prezent s-a ajuns la promovarea prin diferite proiecte precum cashback, cupoane de reducere, agregatoare de produse și CSS (Comparison Shopping Partners).

Iar o dată cu apariția AI-ului de aproximativ 1 an, marketing-ul afiliat a cunoscut schimbări semnificative datorită ChatGPT și Google Bard precum și al altor aplicații și servicii ce au la bază inteligența artificială.

Trenduri și previziuni pentru marketing-ul afiliat din România în 2024

Am intervievat 5 afiliați de top care ne vor împărtăși din experiența lor, informații utile despre viitorul marketing-ului afiliat. Le mulțumesc colegilor: Ciprian Drăgoi, TIDY, Vicențiu Demșa, Cashclub și Cuponeria pentru susținerea acestui articol.

Povestește-ne puțin despre tine

Ciprian Drăgoi:

Am început să fac site-uri monetizate exclusiv prin marketing afiliat odată cu lansarea 2Parale (în jur de 2010 dacă-mi aduc bine aminte). Aveam deja o experiență destul de similară cu site-urile monetizate prin Google Adsense și promovate prin SEO, așadar n-am avut prea mari probleme să fac tranziția la marketing afiliat.
Gama de advertiseri nu era nici pe departe atât de numeroasă ca acum, nu exista ideea de marketplace și în principiu dacă voiai să începi un site de afiliere, trebuia să alegi între IT&Electro și Fashion. Am început cu un site de laptopuri (laptopcolorat.com) și ulterior după ce am descoperit că majoritatea magazinelor de fashion oferă feed-uri de produse, m-am focusat pe zona de Fashion și agregatoare de produse.
Marea provocarea de-a lungul anilor a fost să mă adaptez la toate schimbările SEO și să am constant trafic cu cost zero din motoarele de căutare.

Tidy Shopping:

Sunt programator eCommerce de peste 15 ani ca background cu switch către marketing și marketing afiliat. Am început cu agregatoare de produse acum 11 ani, apoi am dezvoltat o platforma pe asta. Am continuat cu CSS apoi platforma de reduceri discount.ro, product reviews și în curând voi lansa un comparator de preț+cashback. De asemenea am dezvoltat platforma de optimizare feed-uri de produse tidy.shopping.

Vicențiu Demșa:

Am conturile în platformele de afiliere de undeva din mai-iunie 2020. Atunci am descoperit marketing-ul afiliat. În 2020 nu am facut aproape nimic notabil în afiliere, doar mi-am creat primul site. Din primele luni ale lui 2021 am început să fac afiliere mai serios iar începând cu octombrie-noiembrie 2021 am avut primele rezultate notabile și acestea au continuat să fie constante. Metodele de promovare pe care le folosesc sunt organice, prin SEO.

Cashclub:

Salut, numele meu este Alexandru Foaie și fac afiliere din 2016. Am pornit inițial cu câteva proiecte de PPC și am pivotat în 2018 către proiectul de suflet: platforma de cashback CashClub. Poate ați văzut postări pe grupurile de marketing afiliat de tipul: i-am dat linkul ăsta de afiliat unui prieten și nu s-a înregistrat comisionul sau alte postări similare. Așa am început și noi. La început trimiteam linkurile de afiliat prietenilor iar ca să nu uite să le folosească am zis să oferim un stimul în plus sub forma unei părți din comision înapoi. Practic făceam marketing afiliat prin cashback, dar offline 😊 și complet neautomatizat.

Cuponeria:

Activitatea noastră în marketing afiliat a început în 2016, cu o focalizare pe dezvoltarea de site-uri agregatoare de produse în diverse nișe. Aceste site-uri, neactualizate de 3-4 ani, continuă să producă venituri. În 2019, am fondat Cuponeria.ro, iar în 2023, MrCashback.ro, consolidând astfel prezența noastră în domeniul marketing-ului afiliat.

Care crezi că va fi trendul pentru anul 2024 în marketing afiliat?

Ciprian Drăgoi:

Cred că AI-ul (Large Language Models, ex: ChatGPT, Bard) va face diferența între afiliații care vor rămâne relevanți și cei care vor merge din inerție. Este o unealtă atât de accesibilă (financiar și tehnic) și cu o aplicabilitate în atât de multe domenii încât pare magie.

Tidy Shopping:

Nu știu încă. Aștept să văd ce impact va avea Google Generative Results asupra site-urilor de conținut.
De asemenea, cred că o să se schimbe forma actuală de a scala cu CSS Shopping Ads

Vicențiu Demșa:

Mi-e greu să zic care va fi trendul in marketing afiliat . Probabil cel prin Ads va continua să crească (în special CSS) până se va sparge această bulă.

Cashclub:

Cred că viitorul în marketing afiliat, și nu doar în 2024, va fi al proiectelor scalabile. Nu aș începe un proiect acum pe care nu aș putea să-l scalez cu ușurință pe viitor, fie pe verticale multiple fie ca bază de utilizatori. Partea cea mai bună a marketing-ului afiliat este că nu are limite și că poți testa cu ușurință foarte multe idei. Poți da chiar tu trendul în 2024 cu un proiect inovativ. Sau poți cerceta tipuri de proiecte aflate înca la început în alte țări sau pe alte nișe pe care le poți replica punându-ți amprenta personală.

Cuponeria:

Pentru 2024, anticipez o creștere a afiliaților care utilizează CSS, reflectând o evoluție în strategiile de marketing. De asemenea, prevăd o ușoară scădere a site-urilor de cupoane, în contrast cu o creștere a site-urilor de content și „top produse”, impulsionate de integrarea tehnologiilor AI.

Ce tipuri de proiecte crezi că vor performa pentru anul următor?

Ciprian Drăgoi:

N-aș recomanda cuiva să aleagă un anume tip de proiect doar pentru că cineva spune că va performa. Adevărul e că nimeni nu știe. Aș recomanda să aleagă un canal de promovare pe care-l stăpânește tehnic (sau își dorește să-l stăpânească), o nișă pe care o cunoaște (sau îi face plăcere să facă research în ea) și un ritm de lucru cu care este confortabil (ca nr. de ore sau efort intelectual necesar).
Scopul e să aduci plus valoare utilizatorilor și să fii profitabil. Toate modificările aduse de Google și integrarea cu AI au ca scop să descopere plus valoarea. Chiar cred că Google a devenit mai deștept la acest aspect chiar dacă o face în primul rând pentru câștigul propriu.

Tidy Shopping:

  • Comparatoarele de preț de genul compari.ro foarte bine făcute cu variante, acuratețea prețurilor și ease of use
  • Codurile de reducere
  • Cashback (cred că o sa fie doar ca suport pentru alta funcționalitate de bază pentru că e greu să te bați cu BCR, ING, etc care au variante avansate de cashback)
  • Site-urile de conținut – însă trebuie să vedem ce impact are Google Generative Results

Vicențiu Demșa:

Cred că proiectele bazate pe cashback vor merge cel mai bine.

Cashclub:

Ca previziune pentru 2024 cred că piața de marketing afiliat își va continua creșterea. Proiectele existente vor deveni mai mature, însă dezvoltarea tehnologiei și a AI-ului în mod special va da oricui posibilitatea să creeze și să testeze de la zero proiecte noi cu costuri minime. Astfel cred că se vor lansa mai multe proiecte de marketing afiliat decât în anii precedenți iar piața va deveni mai aglomerata în zona proiectelor aflate la început. Astfel în 2024 dar si pe viitor cred că vor aparea mai multe proiecte de marketing afiliat, unele la care nici nu ne gândim azi, însă asta va crește competiția și costurile pentru a duce un proiect la maturitate.

Cuponeria:

Așa cum am menționat anterior, cred că afiliații care vor folosi CSS cât și cei care vor crea conținut vor performa foarte bine în 2024.

Ce sfaturi i-ai da unei persoane care vrea să se apuce de marketing afiliat?

Ciprian Drăgoi:

Să fie conștient că bariera de intrare în acest domeniu este din ce în ce mai sus și că toate poveștile de succes citite pe internet au în spate multe greșeli și pierderi.
Poate nu pare din afară, dar acest domeniu a devenit foarte tehnic pentru proiectele care se vor a fi scalabile. Pentru câștiguri de mii de euro pe lună, aș zice că e imposibil fără a avea cunoștințe de programare sau acces la cineva care poate scrie cod pentru tine.

Pe Afiliatti.ro scriu articole utile celor la început de drum care te vor ajuta și pe tine să înveți mai bine marketing-ul afiliat.

Tidy Shopping:

Folosește AI să îți facă viața mai ușoară și să câștigi timp, dar nu te baza doar pe el.
La început, consideră afilierea o activitate secundară, nu un venit principal. Este greu și foarte instabil să te bazezi doar pe afiliere dacă ai o singură nișă care îți asigură veniturile și să diversifici este costisitor ca timp și bani.
Gandestete bine dacă vrei să faci asta full-time. Poate să fie foarte profitabil dar și foarte instabil.

Vicențiu Demșa:

Să monetizeze un skill pe care îl are deja (de exemplu SEO sau Ads) sau să învețe tot ce poate despre un astfel de skill și să pună în prcatică în afiliere.

Cashclub:

Este cea mai bună perioadă din istoria marketingului afiliat să începi un proiect. Dezvoltarea AI crează foarte bune oportunități din punct de vedere al reducerii costurilor începerii unui proiect, așa că aș testa mai multe idei până să înțeleg ce are nevoie piața și ce mi se potrivește. Iar al 2-lea aspect, mi se pare chiar mai important: trebuie să descoperi ce faci cu placere, dacă plăcerea ta este să creezi content pe o anumită nișă, să codezi, să automatizezi procese, etc. Testând mai mult vei descoperi și tipul de proiect aliniat cu pasiunile tale.

Cuponeria:

Pentru cei noi în domeniu, esențial este să aveți o înțelegere solidă a e-commerce-ului. Dacă nu aveți cunoștințe în acest sens, este recomandabil să explorați alte domenii. Pentru cei cu o bază în online, cheia succesului este să înțelegeți nevoile și dorințele cumpărătorilor, oferind astfel valoare reală prin strategiile de marketing.

Ce schimbări sau îmbunătățiri ai recomanda platformelor de afiliere să facă pentru anul
2024?

Ciprian Drăgoi:

Focus mai mare pe afiliații la început de drum. Nu face bine pentru business să existe 10 afiliați care le aduc 80% din venituri.

Tidy Shopping:

Ecommerce-ul avansează rapid, marketingul online avansează rapid, însă majoritatea rețelelor de afiliere se miscă foarte încet și nu țin pasul cu ce se întâmplă în marketing-ul online, limitând sau îngreunând foarte mult munca depusa de afiliați din lipsa lucrurilor necesare acestora.
Întrebați afiliații/comunitatea ce cred că lipsește pentru a le face viața mai ușoară, să piardă cât mai puțin timp pe lucruri repetitive și implementați asta. Majoritatea rețelelor doar întreabă dar implementează tot lucruri pe care comunitatea nu le vede ca necesare.

Vicențiu Demșa:

Aș spune că ar trebui să încerce să fie mai transparente și să încerce să rezolve problemele de genul lipsei codului de tracking din aplicațiile mobile. De asemenea, să fie mai stricți puțin cu magazinele care calcă strâmb.

Cashclub:

Cred că platformele de afiliere din România au acum un produs superior platformelor de afiliere mai mari și au o șansă azi pe care nu trebuie să o rateze: de a se impune în regiune și nu numai și să câștige cota de piață din marketingul afiliat european în 2024 și în anii viitori. Astfel, prima recomandare ar fi să își direcționeze mai mult resursele pentru a atrage parteneri relevanți din piețele din afara Romaniei. Noi îi așteptăm ca afiliați deja în alte piețe și din câte știu sunt și alți afiliați din România capabili de a crea relații active cu parteneri externi.
Nu în ultimul rând cred că feedback-ul trebuie să funcționeze în ambele sensuri: platformele de afiliere să înțeleagă atât nevoile afiliaților cât și a advertiserilor. Iar afiliații trebuie să înțeleagă ce au nevoie platformele de afiliere și să le trateze ca un partener de business, nu ca o entitate către care sa își trimită lista de dorințe. Afiliații să înteleaga că dacă ei crează oportunități de business pentru magazine și pentru platforme atunci și vocea lor va fi auzită. Sunt de parere că pentru a primi trebuie să oferi ceva înainte.

Cuponeria:

Platformele de afiliere ar trebui să se concentreze pe atragerea unui număr mai mare de advertiseri noi și să acorde atenție feedback-ului primit de la afiliați și advertiseri. Dezvoltarea platformelor ar trebui să fie ghidată de cerințele și tendințele pieței, asigurându-se că tehnologia și funcționalitățile răspund nevoilor utilizatorilor săi.

Un Comentariu

  1. Foarte bine a punctat Tidy Shopping: „La început, consideră afilierea o activitate secundară, nu un venit principal.”
    În afiliere nu ai bază, magazinele intră și ies rapid iar platforma de cele mai multe ori nu ține partea afiliatului…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button